mandag 28. april 2014

Røsti potet med brie og serranoskinke


Idag tenkte jeg at jeg skulle dele en oppskrift med dere! Vi var i konfirmasjon til min svoger igår og lørdagen hjalp jeg til med å lage litt mat til tapas`en som skulle serveres. (Litt dårlige bilder dessverre, mørkt og dårlig lys da bildene ble knipset)

Røsti potet med brie og serranoskinke er snadder mat synes ihvertfall jeg! Jeg bruker:

10-12 poteter
6 ss smør
 (kan bruke mindre om du ikke ønsker så mye, men jeg elsker smør ♥ )
Salt og pepper
Smør til steking

Du kan velge om du vil skrelle potetene eller ikke. Denne gangen brukte jeg nypoteter og de har så tynt og rent skall at jeg beholdt skallet på. Jeg synes det er greit å koke de i 10 min først og så kjøle de av litt i kaldt vann, slik at jeg vet at når jeg steker "massen" i pannen så blir den ihvertfall helt gjennomstekt. Men husk å ikke koke de mer en dette for da blir det potetmos når de skal rives.

Når potetene er kokt/ eller om du velger å bruke helt rå, river du de deretter på rivjern. Jeg har food prosessor med rivjern og da er det veldig lettvint. Smelt smøret og bland i massen sammen med salt og pepper.


Dersom du synes at det er mye vann i potetene, legger du dem på et kjøkkenhåndkle/tørkepapir og vrir ut vannet først, før du blander inn smøret. Kan også presses litt i en sil. Men når jeg koker de litt først synes jeg ikke potetene har like mye væske lengre, og jeg trenger ikke å gjøre dette.

Hell hele massen i en stekepanne med litt smør å trykk den flat i pannen. Om det skulle bli alt for mye, stek i 2 omganger. Men det kan gjerne bli litt tykkelse på de. Stek i ca 5 minutter på hver side til du har fått en gyllen og fin skorpe. Til å snu "massen" legger du en tallerken over stekepannen og snur hele pannen.

Avkjøle "massen" litt på et bakepapir og del opp i biter. Legg på brie ost og serranoskinke. Gratineres i ovn på 200 grader i ca 10 min før servering. Disse holder seg fint i kjøleskapet noen dager om du vil lage det klart noen dager før det skal serveres.



Passer til tapas, kylling, kjøtt og fisk. Bare fantasien setter grenser!

Bon apetitt! Her blir det rester av disse til middag idag ♥

                               
Klem

1 kommentar:

Takk for at du leser:)
Blir glad om du vil legge igjen en liten hilsen....